– Vappuna 2013

1.5.2013 Leppävirran torilla

Hyvät ystävät, toverit, vapun juhlijat Leppävirran torilla

Vappu on vasemmiston tärkein juhla. Vappuna kunnioitamme vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistoa: niiden, jotka uskalsivat nousta epäoikeudenmukaisuutta ja sortoa vastaan. Niiden tuhansien miesten, naisten ja lasten, jotka sodan jälkimainingeissa teloitettiin ilman oikeudenkäyntiä, kärsivät vankileireillä, sairaina, nälkäisinä ja orpoina, kohtuuttomien kostotoimien uhreina.

Vappuna kunnioitetaan työväen, miesten ja naisten, kätten jälkeä kotimaamme rakentamiseksi. Niiden, jotka loivat meille hyvinvointia, tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa, hyviä julkisia palveluita ja demokraattisia vaikutusmahdollisuuksia. Vappuna muistetaan myös niitä, joille meidän vauraassa maassamme ei enää riitä paikkaa, ei työtä eikä arvostusta, niitä jotka hyvinvointivaltiomme on syystä tai toisesta sysännyt sivuraiteille eikä tietä osallisuuteen tahdo löytyä. Yhteinen tehtävämme on rakentaa yhteiskunnastamme kaikkien yhteiskunta.

Kyyniset toimittajat ja muut epäilijät kysyvät toisinaan, tarvitaanko enää vappumarsseja ja vasemmiston perinteisiä puheita ja hengen nostatusta. Kyllä tarvitaan – vähintään yhtä paljon kuin ennenkin. Meillä riittää tehtävää hyvinvointivaltion palauttamiseksi, edistyksellisen demokratian vahvistamiseksi ja tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseksi oikeudenmukaisesti – niin paikallisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisesti.

Vasemmistolla menee hyvin. Vasemmistoliiton jäsenmäärä kasvaa jatkuvasti ja etenkin nuoria uusia jäseniä tulee mukaan toimintaan. Nuorille toimijoille tärkeitä asioita Vasemmiston toiminnassa ovat ympäristökysymykset, opiskelijoiden asema, eettinen ja solidaarinen kansainvälinen toiminta sekä ihmisoikeudet ja kansalaisvaikuttaminen.

Puolueen kannatus on tänä vuonna noussut yli prosenttiyksikön. Se osoittaa, että kansa kyllä ymmärtää, mikä merkitys sinnikkäällä työllä ja rehellisellä politiikalla on hallituksessakin. Osinkoveropäätöksen epäoikeudenmukaisuus olisi painettu villaisella, jollei yhdellä ministerillä olisi ollut rohkeutta myöntää hallituksen virhe ja vaatia sitä korjattavaksi.

Kuuden puolueen viuhkassa hallitustyö ei ole ollut yhdellekään puolueelle helppoa, ministerit joutuvat tiukoille niin opposition kuin oman väenkin kanssa. Vasemmiston ministereiden ja eduskuntaryhmän sinnikäs työ näkyy hallituksen linjauksissa: Kauan kaivattu vanhuspalvelulaki tuo varmuutta ikäihmisten palveluihin. Toimeentulotukeen, työmarkkinatukeen ja asumistukiin on tehty parannuksia, opintotuki turvataan vielä hallituskauden aikana. Verovähennyksiä on suunnattu pieni- ja keskituloisille samaan aikaan kun vauraiden ja hyvätuloisten verotusta on kiristetty lisäämällä osinko- ja pääomatuloverotusta sekä korkeimpien palkkojen ja eläkkeiden verotusta. Se joka väheksyy näitä parannuksia, on liian hyväosainen ymmärtääkseen.

On myös jouduttu peräytymään omista vaatimuksista. En voi sanoa olevani tyytyväinen koulutukseen ja kulttuuriin kohdistuviin leikkauksiin, tai varsinkaan kunta- ja sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen etenemiseen. Hallituksen viimeksi päättämä yhteisöveron lasku oli tuntuva kädenojennus yrityksille: tämän vakuutettiin tuovan dynaamisia vaikutuksia elinkeinoelämään ja lisäävän työpaikkoja. Miten vastaavat suuryritykset? Leikkauksilla.

Tiukan talouden aikana työntekijöille tarjoillaan nollalinjaa, yt-neuvotteluita, lomautuksia, irtisanomisia, sen sijaan omistajien ja johtajien ahneudella ei ole mittaa eikä määrää.

70-luvulla laulettiin: ” Raha ei sikiä pankeissa, työmies! Se syntyy sinun työstäsi työmies! Sinun ja eukkosi raadannasta porvari kiskoo miljoonansa, ja minne ne miljoonat sijoitetaankaan, kas sitä ei duunari tietää saa.” Tässä suhteessa kapitalistinen maailma ei ole vielä muuttunut mihinkään. Vasemmistoa tarvitaan vielä.

Hyvät kuulijat,

Kunnallisessa päätöksenteossa tarvitaan yhteistyötä – varsinkin vaikeina aikoina.

Vuodenvaihteessa meillä käytiin niin julkisesti kuin kulissien takana rumaa ja asiatonta keskustelua vallanhimosta, ahneudesta ja petturuudesta. Tietty kärjekkyys asiakysymyksissä kuuluu politiikkaan, mutta tällaista henkilökohtaista ”vihapuhetta” en halua poliittiselle kentälle. Se rikkoo yhteistyön mahdollisuuksia, katkoo puhevälejä ja pilaa ilmapiiriä. Aina kun solvaa äänestäjien valitsemaa valtuutettua, loukkaa ja aliarvioi samalla äänestäjiä ja kunnallista demokratiaa. Jokainen valtuutettu on ansainnut paikkansa omien äänestäjiensä tuella, ja siksi ansaitsee asiaankuuluvan arvostuksen.

Ehkä on niitäkin, jotka henkilökohtainen vallanhimo sokaisee, sekä haalimaan valtaa että pitämään siitä kynsin ja hampain kiinni. Mutta lähtökohtaisesti jokainen poliittinen toimija haluaa valtaa saavuttaakseen tavoitteet joihin uskoo, toteuttaakseen lupaukset, jotka on äänestäjilleen antanut. On suorastaan puolueiden velvollisuus äänestäjiään kohtaan käyttää valtaa niin paljon kuin kykenee. Ei siinä ole mitään uutta tai kummallista: niin on toimittu aina. Leppävirrallakin.

Meillä on astuttu uuteen aikaan tämän vuoden alussa kun puheenjohtajapaikat jaettiin laajemmin eri ryhmien kesken. Tämä tuo valmisteluun kaivattua moniäänisyyyttä ja avoimuutta sekä aitoa keskustelua ratkaisujen löytämiseksi aiemman turhan kärijistämisen ja vastakkainasettelun sijaan. Myös sukupuolten tasa-arvo näkyy nyt puheenjohtajapaikoissa.

Leppävirralla ollaan samojen maailman talouden heilahteluiden armoilla kuin muuallakin. Kunnan taloutta on pakko tarkastella uusin silmin ja etsiä ennakkoluulottomia ratkaisuja: sitä varten meillä istuu talouden tasapainottamistyöryhmiä ja kehittämisryhmiä. Vatulointiin ei enää ole varaa – näiltä ryhmiltä odotetaan nyt tuloksia ja valtuustoryhmiltä sitoutumista yhteisiin talkoisiin.

Jos leikkauksia tehdään, ne on tehtävä siellä missä ne vähiten kirpaisevat, siellä missä varaa vielä on. Toimet on kohdistettava ennen kaikkea talouden kohentamiseen ja elvyttäviin innovaatioihin, turhien rakenteiden ja rajojen purkamiseen, toiminnan tehostamiseen. Näissä talkoissa Leppävirran Vasemmisto kantaa vastuunsa äänestäjiään kohtaan.
Leppävirran Vasemmiston ja omasta puolestani toivotan teille ystävät ja toverit, hyvät leppävirtalaiset vakavaa ja vastuullista, mutta samalla toiveikasta ja iloista työn, työväen, opiskelijoiden ja nuorison juhlaa, hyvää vappua!