– Vaalikauden valopilkut

Heikki Lauronen
Julkaistu Soisalon Seudussa 25.10.2012

Leppävirran Vasemmisto on kuluvalla vaalikaudella toiminut kahden hengen valtuustoryhmällä ja muutamalla lautakuntapaikalla. Vaikka joukkomme ei ole suuri, olemme linjakkaasti ja hyvässä yhteistyössä muiden kanssa toteuttaneet oikeudenmukaisuuden, demokratian ja tasa-arvon ohjelmaamme kuntalaisten hyväksi.

Olemme saaneet läpi kaksi tärkeää valtuustoaloitettamme. Perhepäivähoitajat saavat aloitteemme ansiosta nykyisin palkkaa myös niiltä päiviltä, jolloin heidän oma lapsensa sairastaa. Tämä poistaa eriarvoisuutta heidän ja muiden kunnan työntekijöiden väliltä. Lähiruokaa lisätään kunnan kouluissa, päiväkodeissa ja asumispalveluissa tulevien vuosien aikana suunnitelmallisesti. Tämä on iso asia sekä ruuan laadun että paikallisten tuottajien kannalta.

Olemme tuoneet aloitteitamme esiin myös kyläkoulujen, liikunta- ja kulttuuritilojen sekä kunnan asioista tiedottamisen suhteen – ja työmme jatkuu edelleen. Haluamme tukea nimenomaan omaehtoisen kulttuurin ja harrastusten kehittämistä sekä kuntalaisten aktiivista osallisuutta päätöksenteossa. Investoinneista tärkeimmiksi olemme linjanneet kirkonkylän päiväkodin ja vanhusten asumisen – monitoimihalli tulee niiden jälkeen sikäli kun ulkopuolinen rahoitus saadaan.

Kahdessa suurta keskustelua aiheuttaneessa kysymyksessä jäimme äänestyksissä häviäjän puolelle vaalikauden aikana. Vastustimme Kysteri-liikelaitokseen liittymistä – emme siksi että olisimme epäilleet terveyspalveluiden heikkenevän, vaan siksi että uskoimme sen tulevan kalliimmaksi ja päätöksenteon karkaavan ulottumattomiimme. Nämä ennusteet ovat toteutuneet juuri kuten pelkäsimme.

Toinen valtuustoa jakanut suuri kysymys liittyy kuntarakenneselvityksiin. Lähes puolet valtuutetuista olisi halunnut, että ensin tutkitaan ja sitten vasta päätetään, mutta valtapuolueemme uskoo tietävänsä jo nyt – ja kuntalaisiakin paremmin – millaisessa kunnassa tulevaisuudessa eletään. Meille on edelleen tärkeintä, että leppävirtalaiset saavat hyvät julkiset palvelut, eikä kukaan joudu maksamaan niistä liikaa sen enempää veroina kuin asiakasmaksuinakaan.

Aiomme jatkossakin tehdä työtä sen eteen, että jokaisella leppävirtalaisella on täällä hyvä olla. Tavoitteittemme etenemisestä tiedotamme jatkuvasti nettisivuillamme.