– Pää pensaaseen vai härkää sarvista?

Reima Rouvinen
Julkaistu Soisalon Seudussa 11.10.2012 ja Warkauden lehdessä 12.10.2012 sekä lyhennetty versio Savon Sanomissa 17.10.2012

Leppävirtalaisena minua harmitti suunnattomasti kunnanvaltuuston taannoinen päätös olla osallistumatta kuntauudistukseen liittyvään selvitystyöhön. Ei sen takia, että ehdoin tahdoin haluaisin liittää tai pilkkoa Leppävirtaa. Tunsin tulleeni heitteille jätetyksi kuntalaisena, kun kuntani ei ollut valmis käyttämään kaikkia mahdollisia keinoja hyvinvointini turvaamiseksi. Leppävirran päättäjistä enemmistö työnsi pään visusti pensaaseen.

Nyt on aika ottaa härkää sarvista ja ihan aikuisten oikeasti selvittää, millaisilla ratkaisuilla voidaan taata meille leppävirtalaisille parhaat olosuhteet asua, elää ja vanheta täällä Leppävirralla.

Tuleva sote-uudistus tulee ratkaisemaan paljon. Jos haluamme säilyttää uskottavan itsenäisen aseman Leppävirran kuntana, on kuntamme edustajilla tulevassa sote-alueessa oltava todellinen vaikutusvalta päätöksiin. Tällä hetkellä Kysterissähän päätösvalta katoaa moniportaisen hallinnon syövereihin.

Tämäkään ei vielä riitä takaamaan Leppävirran kykyä toimia uskottavasti itsenäisenä kuntana. Leppävirran on vihdoin ryhdyttävä aktiivisesti selvittämään mahdollisimman monipuolisia yhteistyömahdollisuuksia kaikkien naapurikuntiemme kanssa – minkä nimisiä ne tulevaisuudessa sitten ovatkaan.

Tämäkään ei välttämättä riitä, sillä valtiolla on eväät ohjata taloudellisilla pakotteilla myös Leppävirran toimia kuntaliitoksissa. Leppävirran saama valtionosuuksien määrä verrattuna kunnan verotuloihin on nimittäin noin kolme neljäsosaa. Niinpä tuleva valtionosuusuudistus saattaa tuoda mukanaan karvaita yllätyksiä myös Leppävirralle.

Seuraavat neljä tai kahdeksan vuotta Leppävirta toki pystyy säilymään itsenäisenä kuntana ja halutessaan varmasti vielä pitkälle siitä eteen päin. Kysymys onkin siitä, onko Leppävirran valtuustolla ulkoistamisten jälkeen enää mitään päätettävää ja myöskin siitä, miten pyrkimys säilyä itsenäisenä kuntana tulee näkymään esim. Leppävirran verotustarpeissa ja kyvyssä tarjota palveluita kuntalaisille.

Siis pää pois pensaasta ja hanskat käteen härän sarvia varten!