– Missä meidän terveyskeskusmaksumme päätetään?

Julkaistu Soisalon Seudussa 18.10.2012

Oletetaan että Leppävirran kunnanvaltuusto päättää luopua terveyskeskusmaksuista. Se on oikeudenmukainen ja hyvä päätös, sillä maksut kohdistuvat vähävaraisimpiin: työttömiin, eläkeläisiin, sairaisiin, syrjäytyneisiin ja kotihoidontuella eläviin. Työssäkäyvät saavat ilmaisen työterveyshuollon ja hyvätuloiset pystyvät maksamaan yksityislääkärin maksut. Miksi köyhimpien pitäisi maksaa lääkärikäynneistään?

Aloite maksujen poistamisesta käsitellään normaaliin tapaan perusturvalautakunnassa ja hallituksen esityksestä valtuusto tekee päätöksen talousarviossaan. Vai tekeekö?

Ei. Leppävirran kunnanvaltuusto ei voi päättää terveyskeskusmaksuista, eikä perusturvalautakunta käsittele terveyskeskuksen talousarvioasioita. Niistä päättää Kysterin johtokunta, tilaajatoimikuntaa ehkä kuultuaan. Maksupäätöksen tekee mutkikkaaksi kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun periaate: liikelaitos tuskin voi päättää eri toiminta-alueillaan eri hintoja. Kaikkien Kysteri-kuntien pitäisi siis haluta poistaa terveyskeskusmaksut, jotta päätös saataisiin aikaan. Näinköhän leppävirtalaisedustus Kysterin johtokunnassa ja tilaajatoimikunnassa saisi käännytettyä muiden kuntien päättäjien päät, vaikka meidän edustuksemme pätevä ja osaava onkin. Leppävirran kunnan esitys ei ehkä menisi läpi.

Tietokilpakysymyksenä tässä välissä: ketkä edustavat Leppävirtaa Kysterin toimielimissä ja mistä tämä tieto löytyy? Mahdolliset vastaukset voi lähettää allekirjoittaneen sähköpostiosoitteeseen. Paras vastaus palkitaan.

Näin hyvin toteutuvat kuntalaisten tiedonsaanti- ja vaikutusmahdollisuudet sekä kuntalaisten valitsemien päättäjien vaikutusmahdollisuudet kuntien yhteistoimintaelimissä. Tässäkö on se demokratia, jonka pelätään kuntaliitoksissa katoavan? Eiköhän se ole jo kadotettu aikaa sitten, ja nyt on aika ruveta rakentamaan sitä uudelleen. Tieto, päätöksenteko- ja vaikutusmahdollisuudet pitää palauttaa takaisin kuntalaisille.

Leppävirran Vasemmisto – kaikesta huolimatta – esittää maksuttomia lääkärikäyntejä tasa-arvon lisäämiseksi ja väestön terveyserojen pienentämiseksi.   Leppävirralla lääkärikäyntien tuomat tulot olivat viime vuonna alle 200 000 euroa – osa niistä kuluu laskutukseen ja perintään tai maksetaan muutenkin kunnan omasta kukkarosta. Helsingissä tämä aloite on jo kerran hyväksytty poliittisten ryhmien raamineuvotteluissa, ja se aiotaan viedä läpi vasemmistopuolueiden ja vihreiden voimin.

Pystytäänkö meillä tällaiseen yhteistyöhön? Moniko poliittinen ryhmä meillä – tai muissa Kysterikunnissa – ottaa haasteen vastaan?