– Maltillinen veronkorotus on parempi tie kuin palveluiden karsiminen

Julkaistu Soisalon Seudussa marraskuussa 2009

Leppävirran Vasemmistoliitto kannatti verojen korottamista puolella prosenttiyksiköllä. Sen jälkeenkin olemme vielä maakunnan tasolla kohtuullisia verottajia.

Tässä maassa verotusta on uudistettu viime aikoina, mutta ihan väärään suuntaan. Viimeiset hallitukset ovat tarkoituksellisesti keventäneet valtion tuloverotusta ja ennen kaikkea omistamisen verotusta, kuntien vastuulla on entistä enemmän palveluita – ja nyt vielä lama koettelee rankasti kuntien taloutta. Ei ihme että niin moni kunta on pakotettu veronkorotuksiin ja äärimmäisiin säästökeinoihin, kuten lomautuksiin. Kokonaisuudessaan veropolitiikassa olisi tosiaankin paljon remontoitavaa, mutta niitä päätöksiä ei tehdä näillä korkeuksilla.

Kiitos hyvän elinkeinorakenteen, vuosien pitkäjänteisen kehittämistyön ja järkevän taloudenpidon, Leppävirta ei ole tänään pakkoratkaisujen edessä kuten moni muu kunta. Tänäkin vuonna on nähty, että kunnan johto ja henkilöstö on kyennyt omalla toiminnallaan pitämään kukkaron nyörit tiukalla ja tulos on parempi kuin keväällä pelättiin. Kunta voi olla ja usein onkin tehokas palveluntuottaja, valvonta ja vaikuttaminen on mahdollista ja myös kustannusten hallinta on omissa käsissä. Ostopalvelut tuovat kuntien budjetteihin suurimmat korotukset ja yllätykset. Ulkoistamalla ja yksityistämällä peruspalveluita ei saada aikaan sellaisia rakenteellisia muutoksia, joilla kuntatalous pelastuisi. Päinvastoin.

Ajat ovat tiukat, eikä löyhäkätisyyteen ole varaa millään sektorilla. Silti Leppävirran ei pidä säästää itseään ja asukkaitaan liian kurjaan kuntoon. Silloin kunnalla ei ole tarjottavaa uusille tulijoille, tekijöille, innovaatioille ja yrityksille, kun niitä taas tänne on tulossa. Mieluummin syödään aiempien vuosien ylijäämää jonkun verran, harkitaan verotusta tilanteen mukaan jatkossa ja pidetään kunta hyvässä peruskunnossa.

Vasemmistoliiton mielestä kuntalaisen peruspalveluihin ei saa koskea, vaan niiden pitää säilyä nykyisellä kohtuullisella tasollaan. Kehittämisen kohteitakin on mm. ennaltaehkäisevässä työssä.  Kuntapalvelut ovat tasa-arvoisuuden kulmakiviä: hyvätuloinen kyllä hakee palvelunsa mistä tahansa ja millä hinnalla hyvänsä. Sen sijaan tavallisen kuntalaisen etu ovat hyvät peruspalvelut ja ennen kaikkea ne ovat pienituloisen turva. Maltillinen veronkorotus on parempi tie kuin palveluiden karsiminen.