– Kalmalahden taistelua käydään uudelleen ja uudelleen

Vasemmiston kuntavaaliehdokkaat keväällä 2017:
Aki Huovinen
Heikki Lauronen
Henna Pitkänen
Jorma Rajakannas
Reima Rouvinen
Hannu Suhonen
Katja Turkia
Tiina Vehviläinen
Julkaistu Warkauden Lehdessä 13.3.2017 ja Soisalon Seudussa 14.3.2017

Yritys kaavoittaa Juottoranta omakotitonteiksi ei ole ensimmäinen eikä takuulla viimeinen kerta, kun Kalmalahden rantoja halutaan raivata asuinkäyttöön. Tälläkin kertaa aktiivinen kansalaistoiminta ja ehkä myös vaalien läheisyys käänsi vaa’an luontoarvojen parhaaksi. Hieno juttu, josta on annettava täysi tunnustus kuntalaisille ja myös niille päättäjille, jotka uskalsivat mieltään muuttaa.

Kalmalahden rantoja on aiemmin haluttu laajemminkin kaavoittaa asuintonteiksi. Vuonna 1981 valtuusto kaatoi hankkeen. Vuonna 1999 asia oli jälleen esillä. Silloin kunnanhallitus vasemmistoliiton edustajaa lukuun ottamatta kannatti kaavoitusta, mutta useat järjestöt ja kuntalaiset ns. Kalmalahti-liikkeenä nousivat vastarintaan ja sekin aie lopulta kaatui valtuustossa.

Ennemmin tai myöhemmin Kalmalahden ranta on jälleen käsittelyssä, uskokaa pois. Silloin on olennaista, ketkä ovat asiasta päättämässä. Kun teet äänestyspäätöstä, muista että äänesi menee oman ehdokkaasi lisäksi hänen edustamalleen puolueelle. Kannattaa seurata, miten johdonmukaisesti koko puolue on toiminut suhteessa virkistysalueisiin. Vasemmistolle on tärkeää, että kirkonkylän asukkaiden ja luontoympäristön etu menee yksittäisten varakkaiden rakentajien edun edelle.

Puolueena olemme johdonmukaisesti puolustaneet Kalmalahden rantojen virkistyskäyttöä ja niin puolustamme vastakin.