– Äänestä niin kuin ajattelet!

Presidentti-vaalit ovat ovella. Kuka johtaa maatamme seuraavat kuusi vuotta? Kuka siitä päättää? ME, sinä, minä ja joukko muita Suomen kansalaisia. Mutta millä perusteella valitset ehdokkaasi? Äänestätkö sitä, joka on ”muodollisesti” pätevin, eli ”presidentin näköinen”? Vai kentis sitä, joka gallupien valossa on vahvoilla, ollaksesi voittajan puolella? Vai ehkä ihmistä, jolla on samanlaiset arvot kuin itselläsi? Ehdokasta, joka seisoo sanojensa ja arvojensa takana myös vaalien jälkeen.

Kuntaliiton ARTTU-tutkimuksen (Kuntaliiton tiedote 28.12.2011) mukaan niin ikä ja tulotaso vaikuttavat suuresti äänestysaktiivisuuteen. Nohevammin vaaliuurnille lähtevät vanhempi ikäluokka sekä hyvin toimeentulevat ja akateemiset ihmiset. Ja se näkyy myös nyky-yhteiskunnassa, jossa rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät yhä enemmän. Porvarit pitävät kyllä huolen, että raha tulee rahan luo, vaikka sillä kustannuksella, että leipäjonot vain kasvavat.

Vaikka presidentti ei pysty vaikuttamaan sisäpolitiikkaan, voi presidentti kuitenkin ilmentää niitä arvoja, joita me suomalaiset pidämme tärkeinä. Itselleni ne ovat tasa-arvo, vapaus ja ihmisten välinen solidaarisuus; kaveria ei jätetä! Mitkä ne ovat sinulla? Vain äänestämällä voit vaikuttaa millaisilla arvoilla ja asenteilla varustetun keulakuvan maamme saa. Nyt ei ole pelailun paikka; toiselle kierrokselle on mahdollisuus monella ehdokkaalla.

Henna Pitkänen

Nyt kannattaa äänestää juuri sellaista ehdokasta, kenen arvot ovat omia arvojasi lähinnä. Itse käyn pyöräyttämässä vaalilippuun numeron 9, koska Paavo edustaa sitä solidaarista ja vastuullista linjaa jonka koen tärkeäksi kun Suomen hyvinvointiyhteiskuntaa kehitetään eteenpäin.